Strategia programu
Przeciwdziałania Wadom Postawy Ciała u Dzieci i Młodzieży
w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Kluczborku
rok szkolny 2010/2011.
Raport powstał w oparciu o potrzeby zdrowotne uczniów, które zostały opracowane przez pielęgniarkę szkolną w poprzednim roku szkolnym 2009/2010.
Plan Działań:
1. Prowadzenie zajęć wychowania fizycznego z indywidualizacją oddziaływań związaną z kwalifikacją lekarską ucznia na zajęcia wf.
2. Realizacja gimnastyki korekcyjnej dla uczniów zakwalifikowanych na tego typu zajęcia (1 godzina tygodniowo)
3. Modelowanie zachowań rodziców i uczniów związane z dbaniem o prawidłową postawę ciała (spotkania z rodzicami, wywiadówki)
4. Organizacja dodatkowych zajęć ruchowych w formach pozalekcyjnych (1 godzina tygodniowo):
- Piłka siatkowa dziewcząt kl I a/b, kl II a/b
- Piłka siatkowa chłopców kl I a
- Piłka nożna chłopców kl I b, kl II a
- Piłka nożna chłopców kl I a
- Ścianka wspinaczkowa (chętni uczniowie)
- Tenis stołowy (chętni uczniowie)
5. Organizacja imprez rekreacyjno-sportowych dla uczniów, rodziców i środowiska szkolnego:
- Dzień Profilaktyki
- Mikołajkowy Turniej Sportowy
- Dzień Sportu
6. Organizacja konkursów i akcji związanych tematycznie z promowaniem prawidłowej postawy ciała:
- Konkurs plastyczny
- Konkurs wiedzy o prawidłowym żywieniu
7. Organizacja ćwiczeń śródlekcyjnych oraz dbanie o prawidłową sylwetkę ucznia na każdej lekcji
8. Zapobieganie nadwadze i otyłości poprzez prowadzenie programów uświadamiających jak prawidłowo się odżywiać :
- Program Trzymaj Formę
- Organizacja Dnia Przeciw Otyłości (zmiana asortymentu w sklepiku szkolnym)
9. Działania związane z obniżeniem wagi plecaków szkolnych (każdy uczeń posiada szafkę szkolną)
10. Aktywne włączenie rodziców do działań związanych z realizacją programu na terenie szkoły
- Dzień aktywności rodzinnej (gry i zabawy z rodzicami)
11. Organizacja zajęć wychowania fizycznego tak, by nie blokować ich w cyklach dwugodzinnych (dostosowanie do możliwości szkoły)
Lp |
Działania
|
Uwagi o realizacji Programu |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
1 |
Wypełnienie formularza metryczki szkoły realizującej program Sporządzenie przez pielęgniarkę informacji: - Dla dyrektora szkoły o indywidualnych potrzebach zdrowotnych uczniów - Dla wychowawcy lista uczniów z problemami zdrowotnymi - Dla nauczycieli wf: lista uczniów skierowanych przez lekarza na zajęcia gimnastyki korekcyjnej - Organizacja „Dnia ćwiczeń śródlekcyjnych. - Opracowanie raportu o potrzebach zdrowotnych szkoły - Opracowanie harmonogramu działań szkoły w programie - Zainicjowanie działań zmierzających do efektywnego obniżenia wagi tornistrów szkolnych |
Informacje o problemach zdrowotnych uczniów pielęgniarka czerpie wiadomości z dokumentacji medycznej uczniów.
Dzień ćwiczeń śródlekcyjnych ma zainaugurować powszechne stosowanie ćwiczeń w szkołach
Dyrektor wiedzę niezbędną do opracowania raportu czerpie z sprawozdania opracowanego przez pielęgniarkę szkolna za ubiegły rok.
Podjęcie uchwały przez Radę Pedagogiczna – program staje się częścią programu profilaktycznego szkoły.
Działania są kontynuowane przez cały rok szkolny, należy rozpocząć systematyczne ważenie tornistrów |
wrzesień
apel! 06.10.2010 |
Dyrektor szkoły
Pielęgniarka szkolna
Dyrektor szkoły koordynator programu
Dyrektor szkoły, koordynator programu
Koordynator programu Dyrektor szkoły
Dyrektor szkoły Koordynator programu |
2 |
Uruchomienie grup interwencyjnych
Spotkanie informacyjne z rodzicami
Dzień prostego kręgosłupa |
- Prowadzący grupy otrzymuje od pielęgniarki kopie opisu zaburzeń postawy ciała - Organizacja zajęć z gimnastyki korekcyjnej - Fizjoterapeuta opracowuje indywidualny zestaw ćwiczeń dla uczniów - Nauczyciel prowadzący gimnastykę korekcyjną stosuje je na zajęciach - Fizjoterapeuta uczy dziecko i rodzica jak ćwiczyć w domu - Udział pielęgniarki szkolnej, koordynatora programu ,specjalisty z zakresu profilaktyki wad postawy ciała. - Przeprowadzenie zajęć dla uczniów z zakresu profilaktyki(prezentacje, pogadanki) na lekcjach wychowawczych |
październik
Suchy Bór
Suchy Bór
listopad |
dyrektor szkoły
dyrektor szkoły koordynator programu
wychowawcy klas pielęgniarka szkolna
|
3 |
Udział szkolnego koordynatora w spotkaniu szkoleniowym - wykonanie testów przesiewowych profilaktycznych badań lekarskich - organizacja dnia lekkiego tornistra
- działania wspierające
|
Badania dotyczą uczniów którzy podlegają im w danym roku szkolnym Pielęgniarka zbiera dokumentacje we współpracy z wychowawcami
W tym dniu tak należy zorganizować zajęcia szkolne by uczniowie nie musieli przynosić książek ( wykorzystanie szafek szkolnych) Konkurs plastyczny o tematyce zdrowotnej
Wyjazd uczniów do Aquaparku
|
listopad
listopad |
dyrektor szkoły koordynator programu pielęgniarka szkolna wychowawcy klas
koordynator programu dyrektor szkoły
nauczyciele plastyki, techniki
nauczyciele wychowania fizycznego, nauczyciele opiekunowie |
4 |
Organizacja Dnia prawidłowej postawy Ciała Działania wspierające
|
W wybranym dniu wszyscy uczniowie będą wykonywać ćwiczenia korekcyjne na lekcji wf Mikołajkowy turniej sportowy |
grudzień
6 grudnia |
nauczyciele wychowania fizycznego nauczyciele opiekunowie |
5 |
Organizacja Dnia przeciw otyłości |
Promocja zdrowego żywienia (prezentacja multimedialna piramidy żywienia, konkurs) sklepik szkolny zaopatrzony w zdrową żywność |
styczeń |
samorząd uczniowski nauczyciel bibliotekarz |
6 |
Dzień wiedzy o zdrowiu w aspekcie postawy ciała |
Przeprowadzenie ankiety dotyczącej zdrowia, prawidłowej postawy ciała, odżywiania |
luty |
koordynator programu wychowawcy klas |
7 |
Organizacja dnia przeciw siedzącemu trybowi życia I |
Wyjazd dwudniowy na narty |
marzec |
nauczyciele : A. Bobowska G. Młynarczyk M. Pilak A. Mazurek |
8 |
Organizacja dnia aktywności rodzinnej. Działania wspierające
|
Gry i zabawy z udziałem rodziców
Dzień otwarty gabinetu medycyny szkolnej (pomiary ciśnienia krwi, kontrola wagi ciała)
|
kwiecień |
wychowawcy klas II, rodzice koordynator programu pielęgniarka szkolna, psycholog szkolny |
9 |
Dzień przeciw siedzącemu trybowi życia II
Przekazanie sprawozdania z działalności szkoły |
Dzień sportu |
1 czerwiec
marzec (I pół) czerwiec ( II pół) |
dyrektor szkoły koordynator programu, wszyscy nauczyciele, pielęgniarka szkolna |
Koordynator programu: Magdalena Pilak